Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας Δημοτικού Σχολείου Αγίας Μαρίνας Κορωπίου

Εσωτερικός Κανονισμός

Λειτουργίας

Δημοτικού Σχολείου Αγίας Μαρίνας Κορωπίου

ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2022-2023

Περιεχόμενα

  Κανονισμός ……………………………………………………………………………………………………..3

 Φιλοσοφία και Σκοπός του Κανονισμού…………………………………………………………….. 3

  Αναθεώρηση του Κανονισμού……………………………………………………………………………….…… …..4

  Κύρος του Κανονισμού……..………………………………………………………………………………….… .….….4

  1. Προσέλευση-Παραμονή στο σχολείο και Αποχώρηση…………………………………………………6

Ωράριο Λειτουργίας Σχολείου…………………………………………………………………………………………..6

1α. Υποδοχή μαθητών…………………………………………………………………………………………………………6

            1 β. Αποχώρηση από το σχολείο………………………………………………………………… ……….6

            1 γ. Φοίτηση μαθητών/μαθητριών……………………………………………………………… ……..7

2.       Συμπεριφορά μαθητών/μαθητριών-Παιδαγωγικός έλεγχος……..…………… …8

3.       Πρόληψη και αντιμετώπιση φαινομένων Βίας και σχολικού Εκφοβισμ………..8

4.       Σχολικές Εκδηλώσεις-Δραστηριότητες…………………………………………………………………9

Εκπαιδευτικές επισκέψεις-Εκδρομές……………………………………….………………………………………10

Εκκλησιασμός………………………………………..………………………………………………….…………………… …….11

5.       Συνεργασία Σχολείου-Οικογένειας-Σύλλογος Γονέων/Κηδεμόνων…………………11

Σημασία της επικοινωνίας…………………………………………………………………………….….………………..11

Ενημέρωση – Υποχρεώσεις Γονέων……………………………………………………………….…..……… ..…11

Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων………………………………………………………….…………….…………….13

6.       Ποιότητα του Σχολικού Χώρου…………………………………………………………………………………14

7.       Επίλογος……………………………………………………………………………………………………………… ………15

Κανονισμός

Σήμερα, 20/10/2022 ημέρα Πέμπτη και ώρα 13:30, συνήλθε ο Σύλλογος Διδασκόντων του Δημοτικού Σχολείου Αγίας Μαρίνας Κορωπίου για να επικαιροποιήσει τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του Σχολείου, ο οποίος συντάχθηκε για πρώτη φορά στις 07/06/2021.

Τον λόγο πήρε ο Διευθυντής Μιχαήλ Κορδώνιας και εισηγήθηκε εκ νέου τον παρακάτω Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας της σχολικής μονάδας, σύμφωνα με την (13423/ΓΔ4/ΦΕΚ 491/Β/9-2-2021) Υ.Α. του Υ.ΠΑΙ.Θ.

Μετά από συζήτηση ο σύλλογος αποφάσισε ομόφωνα ή να εισηγηθεί προς έγκριση στη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου του 5ου ΠΕ.Κ.Ε.Σ. τον παρακάτω Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας:

  • Φιλοσοφία και Σκοπός του Κανονισμού

       Με τον όρο “Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας της Σχολικής Μονάδας” εννοούμε το σύνολο των όρων και των κανόνων που αποτελούν προϋποθέσεις, για να πραγματοποιείται ανενόχλητα, μεθοδικά και αποτελεσματικά το έργο του σχολείου. Οι συνθήκες αυτές πρέπει να αποβλέπουν στη διαμόρφωση ενός παιδαγωγικού και διδακτικού κλίματος το οποίο θα εξασφαλίζει τη συνεργασία των μελών της σχολικής κοινότητας, χωρίς εντάσεις και συγκρούσεις, με αμοιβαίο σεβασμό, με ανοχή και αναγνώριση. Στο πλαίσιο αυτό ο όρος “σχολική πειθαρχία” αποκτά δημοκρατικό περιεχόμενο και αναδεικνύεται σε βασικό ποιοτικό στοιχείο του σύγχρονου δημοκρατικού σχολείου.

Η σχολική κοινότητα είναι μία οργανωμένη ομάδα, που έχει όλα τα χαρακτηριστικά της κοινωνίας. Το σχολείο προετοιμάζει τους νέους να ενταχθούν ομαλά στην κοινωνία. Η εσωτερική οργάνωση της σχολικής ζωής οφείλει να εκπαιδεύει και να διαπαιδαγωγεί σύμφωνα με τα πρότυπα και τις ανάγκες της δημοκρατικής κοινωνίας.

Η δημοκρατική οργάνωση της σχολικής κοινότητας προϋποθέτει κανόνες, όρια, κατανομή ρόλων και ευθυνών, ιεραρχική διάρθρωση της ομάδας.

Ειδικά στην εκπαίδευση η ισοπέδωση πρέπει να αποφεύγεται επιμελώς. Κάθε μαθητής είναι μια ξεχωριστή και ανεπανάληπτη προσωπικότητα, που δικαιούται να την εκφράζει και να την αναπτύσσει ελεύθερα μέσα στην ομάδα. Επίσης, ο μαθητής δικαιούται να απαιτήσει ατομική αναγνώριση και προσωπική ολοκλήρωση με τους ρυθμούς και τις δικές του δυνατότητες.

Παράλληλα όμως το σχολείο οφείλει να προσέξει την κοινωνική διάσταση του μαθητή ως μέλους της ομάδας. Έτσι καταξιώνεται η προσωπικότητα του μαθητή, αποκτά κοινωνική υπόσταση και καλλιεργεί συλλογική συνείδηση. Το άτομο καταξιώνεται ως μέλος της ομάδας. Εκεί ζει, αποκτά γνώσεις και πείρα, καλλιεργεί συναισθήματα, αξιοποιεί και χαίρεται τα επιτεύγματα των άλλων, καταθέτει τα δικά του, ζει από την ομάδα, την υπερασπίζεται και, αν χρειαστεί, είναι πρόθυμος να υποβληθεί σε θυσίες γι’ αυτήν.

Το σχολείο λοιπόν, με την αγωγή που προσφέρει, έχει το δύσκολο ρόλο να συμβιβάσει το άτομο με την κοινωνία.

Το άτομο έχει το δικαίωμα να απαιτεί σεβασμό και να του δίνεται η δυνατότητα να αναπτύσσει δημιουργικές πρωτοβουλίες. Δικαιούται δηλαδή ελευθερία, η οποία γεννά ασφάλεια και υπευθυνότητα.

Παράλληλα όμως η κοινωνία νομιμοποιείται να απαιτήσει τη συνεισφορά του ατόμου στην ομαλή λειτουργία της. Αυτό αποτελεί μία μεγάλη δυσκολία στην αγωγή την οποία ασκεί το σχολείο, γιατί οφείλει να συνδυάσει την ελευθερία με την κοινωνική ευθύνη.

Γι’ αυτό ο σχολικός κανονισμός δεν πρέπει να έχει στατικό χαρακτήρα και τη μορφή ενός απλού καθηκοντολογίου, αλλά να συνδέεται δυναμικά με το περιβάλλον και την εποχή και να ενσωματώνει όχι μόνο την οργανωτική άποψη της σχολικής πειθαρχίας αλλά και την παιδαγωγική.

Επομένως, ένας σχολικός κανονισμός, που δε θα θεωρεί τη σχολική πειθαρχία ως αυτοσκοπό αλλά μέσο παιδαγωγικό για την ομαλή σχολική ζωή και την ανάπτυξη της προσωπικότητας κάθε ατόμου, θα πρέπει να είναι προσαρμοσμένος στην ιδιαίτερη κατάσταση, που προκύπτει κάθε φορά από την παιδαγωγική αποστολή κάθε βαθμίδας και σχολείου, να σχετίζεται άμεσα με την επικαιρότητα, να έχει δυναμικό χαρακτήρα, να είναι προϊόν συνεργασίας και συναίνεσης μεταξύ των μελών της σχολικής κοινότητας, αν βέβαια τα μέλη κατορθώσουν να απαλλαγούν από αυτά που “κουβαλούν στην ψυχή τους” (Κ. Καβάφης), να προϋποθέτει συγκεκριμένους τρόπους και μέσα πειθάρχησης με έμφαση στην πρόληψη και όχι στη θεραπεία, να αφήνει περιθώρια για αυτόνομη λειτουργία των μαθητών, να προάγει την προσαρμογή και την υπευθυνότητα και, τέλος, να περιέχει λογικές, γενικά αποδεκτές, κατανοήσιμες και εφαρμόσιμες διατάξεις.

Εν κατακλείδι με τη σύνταξη του παρόντος κανονισμού λειτουργίας επιδιώκεται ο καθορισμός των ορίων, των δικαιωμάτων και των υποχρεώσεων, των οποίων η γνώση και η τήρηση από μαθητές, γονείς, Σύλλογο Διδασκόντων και Διεύθυνση θα συμβάλει στον περιορισμό των ασαφειών και της άγνοιας, που αντιστρατεύονται την ομαλή λειτουργία της σχολικής κοινότητας. Άλλωστε οι κανόνες που διατυπώνονται στον παρόντα κανονισμό είτε υπαγορεύονται από το υφιστάμενο νομικό καθεστώς, που η πολιτεία έχει θεσπίσει, είτε απορρέουν από άγραφους κανόνες συμπεριφοράς, που ούτως ή άλλως ισχύουν  στο Δημοτικό Σχολείο Αγίας Μαρίνας Κορωπίου και εκφράζουν τον ευσυνείδητο εκπαιδευτικό και τον “καλόν καγαθόν” μαθητή.

Επίσης το Δημοτικό Σχολείο Αγίας Μαρίνας επιδιώκει, σχεδιάζει και υλοποιεί πολιτικές στην κατεύθυνση διαμόρφωσης ενός σχολείου για όλα τα παιδιά. Βασικός μας στόχος είναι ένα συμπεριληπτικό – διαπολιτισμικό σχολείο, που σέβεται τη διαφορετικότητα και προσπαθεί να εντάξει όλους τους μαθητές και όλες τις μαθήτριες ομαλά στην εκπαιδευτική πραγματικότητα, αξιοποιώντας τα δυνατά τους σημεία, διαφοροποιώντας τη διδακτική διαδικασία όταν και όπου επιβάλλεται, ανεξάρτητα από το φύλο, τις ικανότητες ή τις αναπηρίες τους, τη φυλή, τις θρησκευτικές πεποιθήσεις,  την κοινωνικοοικονομική τους κατάσταση ή κάθε άλλη διαφορά.

Aναθεώρηση του Κανονισμού

Ο παρών Κανονισμός Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας είναι σύμφωνος με την κείμενη νομοθεσία και τα απορρέοντα εξ αυτής. Αν όμως από το νόμο ή την εμπειρία της εφαρμογής του παρόντος Κανονισμού προκύψει ανάγκη αναθεώρησης άρθρου ή ευρύτερης ενότητας αυτού, το Σχολείο υποχρεούται να προβεί στην αναμόρφωσή τους.

Κύρος του Κανονισμού

Ο Κανονισμός αυτός συντάχθηκε σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις περί λειτουργίας Δημοσίων Σχολείων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

Εγκρίθηκε σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. 34/07-06-2021 πράξη του Συλλόγου Διδασκόντων του σχολείου και επικαιροποιήθηκε με τις υπ’ αριθμ. 2/03-09-2021 και 16/20-10-2022 πράξεις του.

Οι υπηρετούντες σε αυτό εκπαιδευτικοί αποδέχονται τις διατάξεις του παρόντος Κανονισμού. Κάθε νέος εκπαιδευτικός που εργάζεται στο σχολείο με οποιαδήποτε σχέση εργασίας, ενημερώνεται από τον Διευθυντή του σχολείου για τον παρόντα Κανονισμό. Σε περίπτωση διαφωνίας, το θέμα τίθεται προς συζήτηση στον Σύλλογο Διδασκόντων ο οποίος είναι και ο μόνος αρμόδιος να δώσει λύση.

Όπως αναφέρεται και στις υποχρεώσεις των γονέων, η φοίτηση μαθητή στο σχολείο προϋποθέτει την αποδοχή αυτού του Κανονισμού Εσωτερικής Λειτουργίας από τους γονείς του. Συνεπώς πριν από την εγγραφή ο γονέας ενημερώνεται για τις διατάξεις του κανονισμού που τον αφορούν και παραλαμβάνει αντίτυπο των διατάξεων αυτών.

1.Προσέλευση-Παραμονή στο Σχολείο και Αποχώρηση

  • Ωράριο Λειτουργίας Σχολείου

Η έγκαιρη προσέλευση των μαθητών και εκπαιδευτικών στο σχολείο δείχνει ότι όλοι αναγνωρίζουν πόσο σημαντικό ρόλο έχει το σχολείο και πόσος σεβασμός πρέπει να επιδεικνύεται στην ευταξία του μέσα από την αυτοπειθαρχία του καθενός. Σε αντίθετη περίπτωση, ευτελίζεται το κύρος του σχολείου και απαξιώνεται ο ρόλος του.

Η κεντρική είσοδος του σχολείου κλειδώνει με ευθύνη του Διευθυντή αμέσως μετά την ολοκλήρωση της πρωινής προσευχής. Πιθανή αργοπορία μαθητών ενέχει τον κίνδυνο να μην μπορέσουν να μπουν στο σχολείο και δυσχεραίνει την ομαλή λειτουργία της σχολικής μονάδας.

1.α. Υποδοχή μαθητών

Οι πόρτες του σχολείου ανοίγουν από τους εφημερεύοντες εκπαιδευτικούς στις 8:00 το πρωί. Η προσέλευση στο σχολείο το πρωί γίνεται από τις 8:00 έως τις 8:15

Οι υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί εφημερίας υποδέχονται τους μαθητές και οι γονείς-συνοδοί αποχωρούν. Σύμφωνα με το Π.Δ.79/2017, του Υπουργείου Παιδείας, κατά τη διάρκεια προσέλευσης των μαθητών δεν παρευρίσκεται κανείς χωρίς άδεια στο χώρο του σχολείου εκτός από τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές, καθώς επίσης δεν πραγματοποιείται ενημέρωση των γονέων & κηδεμόνων.

 Η ώρα προσέλευσης τηρείται απαρέγκλιτα.

Διδασκαλία μαθημάτων κανονικού προγράμματος πρωινής ζώνης: 8.15 π.μ. έως 13.15 (6/ωρο)

 Διδασκαλία μαθημάτων ολοήμερου προγράμματος: Η δυνατότητα αποχώρησης για όσους παρακολουθούν το ολοήμερο πρόγραμμα και έχουν καταθέσει σχετική δήλωση είναι: 15.00 ή 16.00. (Η ώρα αποχώρησης αναγράφεται στη σχετική δήλωση και ισχύει για όλο το χρόνο).

Η έγκαιρη προσέλευση βοηθά στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου. Στη συνέχεια η πόρτα κλείνει για λόγους ασφάλειας και οι μαθητές μετά την πρωινή προσευχή, κατευθύνονται προς τις αίθουσες διδασκαλίας, συνοδεία των δασκάλων τους.

Όσοι γονείς έχουν κάποιο λόγο να εισέλθουν στο σχολείο ενημερώνουν τον εφημερεύοντα εκπαιδευτικό και παίρνουν την άδεια του Διευθυντή.

1.β. Αποχώρηση από το Σχολείο

  • Οι μαθητές που θα αποχωρούν μόνοι τους από το σχολείο, μετά την ολοκλήρωση των μαθημάτων, οφείλουν να προσκομίσουν σχετική Υπεύθυνη Δήλωση των γονέων & κηδεμόνων τους. Στην Υ.Δ. ενημερώνουν το σχολείο για τα πρόσωπα που θα παραλαμβάνουν τα παιδιά των Α΄ και Β΄ τάξεων.
  • Κατά τη διάρκεια της προσέλευσης και αποχώρησης των μαθητών κανένας γονέας δεν εισέρχεται στο χώρο του σχολείου. Την ώρα αυτή δεν μπορεί να γίνεται ενημέρωση των γονέων & κηδεμόνων για την επίδοση των μαθητών/τριών.
  • Για λόγους αποφυγής συνωστισμού, θα χρησιμοποιούνται και οι 2 πόρτες (είσοδοι/έξοδοι) του σχολείου.
  • Οι μαθητές των Α΄, Β΄, Γ’ τάξεων θα αποχωρούν από τη μικρή καγκελόπορτα.
  • Οι μαθητές των Δ΄, Ε’ και Στ’ τάξεων θα αποχωρούν από τη μεγάλη καγκελόπορτα.

1.γ. Φοίτηση μαθητών/τριών

  • Οι μαθητές τηρούν το ωράριο του καθημερινού προγράμματος – ιδίως τηρούν την ώρα της έναρξης των μαθημάτων – και συμμετέχουν στις εκδηλώσεις και τις δράσεις του σχολείου.
  • Η απουσία από τα μαθήματα δικαιολογείται μόνο όταν συντρέχει σοβαρός λόγος (ασθένεια ή έκτακτα οικογενειακά γεγονότα).
  • Σε περίπτωση που κάποιος γονέας χρειαστεί να παραλάβει το παιδί του για κάποιο λόγο, πριν τη λήξη των μαθημάτων, ενημερώνει τον αρμόδιο εκπαιδευτικό και τον Διευθυντή του σχολείου. Επίσης συμπληρώνει υπεύθυνη δήλωση, όπως και στην περίπτωση που χρειαστεί να αποχωρήσει εκτάκτως ο/η μαθητής/μαθήτρια, στην οποία αναγράφεται η ώρα αποχώρησης του μαθητή και ο λόγος. Αυτό ισχύει και για το πρωινό πρόγραμμα και για το Ολοήμερο πρόγραμμα.
  • Για τη συμμετοχή στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής και στις αθλητικές δραστηριότητες του σχολείου, είναι απαραίτητη η συμπλήρωση και προσκόμιση του ατομικού δελτίου υγείας (ΑΔΥΜ) για τους μαθητές των Α΄ και Δ΄ τάξεων.
  • Ιστοσελίδα Σχολείου

Το σχολείο διατηρεί επίσημη ιστοσελίδα φιλοξενούμενη από το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο στη διεύθυνση: https://dimagmarinkoropnew.att.sch.gr

Η ιστοσελίδα ενημερώνεται με ευθύνη του Διευθυντή του σχολείου ή όποιου άλλου ορίσει αυτός.

Ό,τι αναρτάται σε αυτήν αποτελεί επίσημη ενημέρωση προς οιονδήποτε.

  • Συμπεριφορά μαθητών/τριών-Παιδαγωγικός έλεγχος

2.α. Η αντιμετώπιση της «ανεπιθύμητης» συμπεριφοράς δεν είναι μόνο υπόθεση των εκπαιδευτικών αλλά και των γονέων. Οι γονείς και οι κηδεμόνες των μαθητών/τριών ενημερώνονται συνεχώςαπό τους εκπαιδευτικούς ώστε να αντιμετωπίζονται παιδαγωγικά τα όποια θέματα ανεπιθύμητων συμπεριφορών προκύπτουν και αποκλίσεις μαθητών/μαθητριών από τη δημοκρατική συμπεριφορά. Αποκλίσεις των μαθητών/μαθητριών από τη δημοκρατική συμπεριφορά, τους κανόνες του σχολείου, τους όρους της ισότιμης συμμετοχής στη ζωή του σχολείου, από τον οφειλόμενο σεβασμό στον εκπαιδευτικό, στη σχολική περιουσία, απ’ όλα αυτά που το σχολείο θέτει ως κανόνες της λειτουργίας του, πρέπει να θεωρούνται σχολικά παραπτώματα. Τα σχολικά παραπτώματα θα αντιμετωπίζονται από το σχολείο σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία και με κυρίαρχα χαρακτηριστικά αυτά της Παιδαγωγικής επιστήμης.

Σε περιπτώσεις σοβαρού ή επαναλαμβανόμενου παραπτώματος ειδοποιείται ο κηδεμόνας του μαθητή.

 ΠΡΟΣΟΧΗ: Ο παιδαγωγικός έλεγχος είναι πράξη ευθύνης και παιδαγωγικό μέσο. Δεν έχει ως σκοπό την επιβολή ποινών ή την ταπείνωση του μαθητή, αλλά αποσκοπεί στο να αντιληφθεί ο μαθητής τα ενδοσχολικά όρια συμπεριφοράς και πράξεων, που δεν μπορεί να τα υπερβεί χωρίς επιπτώσεις για τους συμμαθητές του, το προσωπικό του σχολείου, τη σχολική περιουσία, την κοινωνικοποίηση του ίδιου του μαθητή, και γενικώς για την ποιότητα της σχολικής ζωής. Ακόμη, δεν μπορεί να παραβλέψει κανείς την παράμετρο του παραδειγματισμού των άλλων μαθητών.

  • Βασικός στόχος της σχολικής κοινότητας για την προώθηση του παιδαγωγικού έργου είναι η ανάπτυξη σε κάθε μαθητή της ικανότητας και της αυτοπειθαρχίας στην τήρηση των κανόνων.
  • Οποιαδήποτε μη αποδεκτή συμπεριφορά μαθητή θα αντιμετωπίζεται στο πλαίσιο του σχολείου σε συνεργασία με τους γονείς.
  • Το σχολείο προσπαθεί με παιδαγωγικές και μόνο μεθόδους, που βασίζονται στον διάλογο και την πειθώ, να τροποποιήσει συμπεριφορές και στάσεις που υπερβαίνουν τους σχολικούς κανόνες, προσβάλουν την προσωπικότητα και την ασφάλεια των μαθητών.
  • Πρόληψη και αντιμετώπιση φαινομένων Βίας και Σχολικού εκφοβισμού

Βασικοί στόχοι του σχολείου μας για την πρόληψη και αντιμετώπιση της σχολικής βίας και του εκφοβισμού, είναι να επηρεάσει τη συμπεριφορά των μαθητών και να δράσει σαν μηχανισμός πρόληψης στην προσπάθεια αντιμετώπισης των φαινομένων.

Η διαμόρφωση ενός δημοκρατικού σχολείου, ενός συμπεριληπτικού σχολείου για όλα τα παιδιά, που να προάγει την ενεργό συμμετοχή όλων (μαθητών, εκπαιδευτικών, γονέων), να καλλιεργεί εμπράκτως με τη λειτουργία του τις αξίες της συνεργατικότητας, της αλληλεγγύης, του αλληλοσεβασμού, τις ανθρωπιστικές αξίες της κοινότητας και της ομαδικής εργασίας, είναι βασικός παράγοντας πρόληψης και αποτελεσματικής αντιμετώπισης της βίας και του εκφοβισμού.

Το σχολείο μας μεριμνά καθημερινά για να μεταλαμπαδεύσει στους/στις μαθητές/μαθήτριές μας όλες τις προαναφερόμενες αξίες και σε επίπεδο διαχείρισης και αντιμετώπισης περιστατικών βίας φροντίζει για έγκαιρη διαπίστωση τους, ώστε να είναι δυνατή μια παιδαγωγική παρέμβαση και να αποτρέπεται η οποιαδήποτε κλιμάκωση του φαινομένου.

Διαπαιδαγωγεί τους/τις μαθητές/τριες για τους τρόπους με τους οποίους θα προστατεύουν αποτελεσματικά τον εαυτό τους από πιθανές βίαιες συμπεριφορές, αντιμετωπίζουν τέτοιες συμπεριφορές και εκπαιδεύει τους/τις μαθητές/τριες να συμμετέχουν στην αναζήτηση της ειρηνικής επίλυσης των όποιων διαφορών προκύπτουν ή λαμβάνουν χώρα στο σχολείο και στο κοινωνικό τους περίγυρο.

Αναπτύσσει δράσεις που καλλιεργούν την ενσυναίσθηση και διευκολύνουν την προσέγγιση, συνεργασία και τη γεφύρωση τυχόν διαφορών μεταξύ των μαθητών/τριών. 

Βοηθά τους/τις μαθητές/τριες στην επικοινωνία και στη συνδιαμόρφωση κανόνων, που να διέπουν τις σχέσεις τους και τρόπων επίλυσης συγκρούσεων και αντιμετώπισης επιθετικών-βίαιων συμπεριφορών.

Διατηρεί σταθερή επικοινωνία και αναπτύσσει συνεργασία με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών, όχι μόνο ως προς την μαθησιακή πρόοδό τους, αλλά και ως προς την γενικότερη ψυχοσυναισθηματική κατάσταση και εξέλιξή τους.

Αξιοποιεί όλες τις υπηρεσίες και τους φορείς της τοπικής κοινωνίας και της ψυχοκοινωνικές υπηρεσίες του Δήμου και ενισχύει τη δικτύωση του σχολείου τόσο προληπτικά όσο και για την αντιμετώπιση πιθανών κρίσεων με το Συνήγορο του Παιδιού, την Ε.Ψ.Υ.Π.Ε., το Χαμόγελο του Παιδιού κλπ..

Συνεργάζεται στενά με τον αρμόδιο Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου (Σ.Ε.Ε.) και τον Σ.Ε.Ε. Ειδικής Αγωγής και Ενταξιακής Εκπαίδευσης του ΠΕ.Κ.Ε.Σ., καθώς και με το οικείο ΚΕΔΑΣΥ, αλλά και τους Ψυχολόγους/Κοινωνικούς Λειτουργούς της ΕΔΥ, σε περιπτώσεις που συμπεριφορές μαθητών προβληματίζουν.

  • Σχολικές Εκδηλώσεις – Δραστηριότητες

Το σχολείο οργανώνει μια σειρά εκδηλώσεων/δραστηριοτήτων, που στόχο έχουν τη σύνδεση σχολικής και κοινωνικής ζωής, τον εμπλουτισμό των υπαρχουσών γνώσεων των μαθητών/μαθητριών, την απόκτηση δεξιοτήτων ζωής και την ευαισθητοποίησή τους σε κοινωνικά θέματα.

Οι ενδοσχολικές εκδηλώσεις, οι σχολικές δραστηριότητες και η συμμετοχή σε καινοτόμα σχολικά προγράμματα πρέπει να γίνονται με πρωτοβουλίες, ιδέες και ευθύνη των ίδιων των μαθητών/μαθητριών, διότι έτσι αυτοί/αυτές αισθάνονται υπεύθυνοι/υπεύθυνες, αναδεικνύουν τις ικανότητές τους, τις κλίσεις τους, τα ενδιαφέροντά τους και το ταλέντο τους.

Όσον αφορά τις παρελάσεις ο Σύλλογος Διδασκόντων σε συνεργασία με τους μαθητές και το Δ.Σ. του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων ορίζει την περιβολή και το ευπρεπές της εμφάνισης. Σε περίπτωση όμως που μαθητής συμμετέχων στην παρέλαση δεν έχει την οικονομική δυνατότητα για το κόστος της στολής, τότε ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων δύναται να αναλάβει τη σχετική δαπάνη ή μέρος αυτής.

Ο απαιτούμενος αριθμός μαθητών εξασφαλίζεται με εκδήλωση ενδιαφέροντος μαθητών που επιθυμούν να παρελάσουν ξεκινώντας από την ΣΤ΄ τάξη και φτάνοντας ως τη Δ’ τάξη.

Ο εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής φροντίζει για τη σωστή προετοιμασία των μαθητών/μαθητριών για την παρέλαση και ο Σύλλογος Διδασκόντων, μετά από πρόταση του Διευθυντή του σχολείου, αποφασίζει ποιος ή ποιοι εκπαιδευτικοί θα συνοδεύσουν τους μαθητές σε αυτή.

Εκπαιδευτικές επισκέψεις – Εκδρομές

Οι εκπαιδευτικές / διδακτικές επισκέψεις, που δεν πρέπει να εκλαμβάνονται ως ευκαιρία για υπολειτουργία της σχολικής κοινότητας, αλλά ως δυνατότητα για ένα ψυχαγωγικό “μάθημα” κοντά στη φύση, σε μνημεία πολιτιστικής αξίας και σε χώρους καλλιτεχνικής αγωγής, ιστορικής και πολιτιστικής αναφοράς ή σε χώρους τεχνολογικού ή επιστημονικού ενδιαφέροντος. Σε κάθε περίπτωση εφαρμόζονται οι σχετικές εγκύκλιοι και κυρίως λαμβάνεται μέριμνα ο χώρος να προσφέρει τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια στους μαθητές. Με το τέλος της  εκπαιδευτικής/διδακτικής επίσκεψης και την επιστροφή στο σχολείο το πρόγραμμα συνεχίζεται κανονικά.

Η συμμετοχή των εκπαιδευτικών και των μαθητών είναι υποχρεωτική, εφόσον ο Σύλλογος Διδασκόντων έχει αποφασίσει την πραγματοποίηση τους.

Ημερήσια εκδρομή μπορεί να πραγματοποιηθεί στο τέλος κάθε σχολικής χρονιάς και εφόσον ο Σύλλογος Διδασκόντων το αποφασίσει. Η συμμετοχή των εκπαιδευτικών είναι υποχρεωτική και των μαθητών προαιρετική. Εκδρομή αλλά και κάθε μετακίνηση με λεωφορείο πραγματοποιείται εφόσον υπάρχει συμμετοχή των ¾ κάθε τάξης η οποία δηλώνεται με υπεύθυνη δήλωση των κηδεμόνων των μαθητών.

Επισκέψεις μπορεί να γίνουν και στο πλαίσιο υλοποίησης εγκεκριμένων προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων με τις προϋποθέσεις της προηγούμενης παραγράφου.

Οι συνεννοήσεις και το κλείσιμο συμφωνιών με τουριστικά γραφεία γίνεται από τον εκπαιδευτικό που οργανώνει την επίσκεψη ή τον Διευθυντή του σχολείου.

  •  
    • Εκκλησιασμός

       Εκκλησιασμός θα γίνεται κατά την κρίση του Συλλόγου Διδασκόντων και εφόσον οι συνθήκες το επιτρέπουν.

Για μαθητές άλλων δογμάτων ισχύουν τα οριζόμενα από τη σχετική νομοθεσία.

  • Συνεργασία Σχολείου – Οικογένειας – Σύλλογος Γονέων / Κηδεμόνων
    • Σημασία της επικοινωνίας

Το σχολείο αποδίδει μεγάλη σημασία στην επικοινωνία και εποικοδομητική συνεργασία με τους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών μας για δύο κυρίως λόγους:

  • Επειδή πιστεύει ότι ο γονέας αποτελεί την τρίτη κορυφή του παιδαγωγικού τριγώνου Μαθητής – Γονέας – Σχολείο.
  • Επειδή αποτελεσματικός στις σχέσεις του με το παιδί του και το σχολείο είναι ο ενημερωμένος γονέας.

Συνιστάται οι γονείς να συμμετέχουν στις παιδαγωγικές συναντήσεις και εκδηλώσεις που διοργανώνονται στο σχολείο. Οι ενημερωμένοι γονείς συμβάλλουν θετικά στη διαμόρφωση του σχολικού κλίματος προς όφελος των παιδιών.

  • Ενημέρωση – Υποχρεώσεις Γονέων

Ο/Η γονέας/κηδεμόνας δικαιούται να έχει πλήρη και υπεύθυνη ενημέρωση για το μαθητή αλλά οφείλει και ο ίδιος να ενημερώνει το σχολείο για θέματα, που μπορεί να επηρεάζουν την επίδοση ή τη συμπεριφορά του μαθητή στο σχολείο.

Το αργότερο μέχρι τέλος Οκτωβρίου του εκάστοτε σχολικού έτους, οργανώνεται συγκέντρωση γονέων, κατά τμήμα και με ευθύνη των εκπαιδευτικών, με σκοπό την ενημέρωσή τους σε σχέση με την επίδοση, επιμέλεια, τη φοίτηση και τη συμπεριφορά των παιδιών τους.

Στο τέλος του Α’ και Β’ τριμήνου και μετά την κατάθεση της βαθμολογίας καλούνται οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών για ενημέρωση και τους επιδίδεται ο ατομικός έλεγχος προόδου για όσες τάξεις προβλέπεται. Ταυτόχρονα ενημερώνονται οι γονείς όλων των τάξεων για την πρόοδο των παιδιών.

Οι διδάσκοντες οφείλουν να δίνουν σαφείς απαντήσεις και για τις τέσσερις παραμέτρους αξιολόγησης (επίδοση, επιμέλεια, φοίτηση, συμπεριφορά) των μαθητών τους.

Κάθε διδάσκων θα μπορεί μία (1) ώρα κάθε μήνα να δέχεται τους γονείς/κηδεμόνες μαθητών. Το πρόγραμμα των ωρών ενημέρωσης ανακοινώνεται στην αρχή του διδακτικού έτους.

Για διευκόλυνση της λειτουργίας του σχολείου, σε περίπτωση που για οποιονδήποτε λόγο μαθητής/μαθήτρια δεν προσέρχεται στο σχολείο, ο γονέας/κηδεμόνας οφείλει να ενημερώνει τον Διευθυντή ή τον εκπαιδευτικό του τμήματος.

Σε περίπτωση που μαθητής/μαθήτρια επιθυμεί να αποχωρήσει από το σχολείο για οποιονδήποτε λόγο εκτός της προκαθορισμένης ώρας αποχώρησης, θα πρέπει ο γονέας ή ο κηδεμόνας του να ενημερώνει τον εκπαιδευτικό του τμήματος ή τον Διευθυντή του σχολείου. Σε κάθε περίπτωση ο γονέας/κηδεμόνας υπογράφει Υπεύθυνη Δήλωση πρόωρης αποχώρησης.

Κάθε φορά που δημιουργείται ένα θέμα το οποίο σχετίζεται με ένα συγκεκριμένο μαθητή, ενημερώνεται ο γονέας/κηδεμόνας, που με τη σειρά του οφείλει να συνεργαστεί με το σχολείο.

Ο γονέας/κηδεμόνας οφείλει να φροντίζει για την ευπρεπή ενδυμασία και την καθαριότητα του παιδιού του και να του επισημαίνει την υποχρέωσή του για κόσμια συμπεριφορά στο σχολικό χώρο.

Σε περίπτωση που μαθητής/μαθήτρια επιφέρει φθορά στη σχολική περιουσία, κινητή και ακίνητη, αυτή θα κοστολογείται και ο γονέας οφείλει να καταθέσει στη σχολική επιτροπή το κόστος της αποκατάστασης. σύμφωνα με την με Αριθμ.: (13423/ΓΔ4/ΦΕΚ 491/Β/9-2-2021) Υ.Α., Παράγραφος 6, του Υ.ΠΑΙ.Θ.

 Σε περίπτωση που οι μαθητές ενός τμήματος αναλαμβάνουν συλλογικά την ευθύνη της φθοράς, τότε το ποσό επιμερίζεται σε όλους του μαθητές του τμήματος και ο κάθε κηδεμόνας καταβάλλει το ανάλογο ποσό.

Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών έχουν αποκλειστικά την ευθύνη για την παραλαβή των μαθητών/μαθητριών στις προκαθορισμένες ώρες αποχώρησης. Το σχολείο δεν έχει τη δυνατότητα φύλαξης των μαθητών/μαθητριών, πέραν του προκαθορισμένου ωραρίου, γι’ αυτό και οι γονείς/κηδεμόνες οφείλουν να βρίσκονται έγκαιρα στην είσοδο του σχολείου για την παραλαβή των μαθητών. Το σχολείο και οι εφημερεύοντες εκπαιδευτικοί δεν οφείλουν και δεν μπορούν να γνωρίζουν τους κηδεμόνες όλων των μαθητών.

Σε περίπτωση καθυστέρησης παραλαβής μαθητή/μαθήτριας ο/η οποίος/οποία έχει σχολάσει, και κυρίως από το πρόγραμμα του ολοήμερου, και σε περίπτωση που δεν υπάρχει δυνατότητα επικοινωνίας με τον κηδεμόνα του, ενημερώνεται άμεσα το πλησίον Αστυνομικό Τμήμα.

Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών οφείλουν να καταθέσουν στο σχολείο υπεύθυνη δήλωση με τα στοιχεία επικοινωνίας τους και κυρίως τηλέφωνο, σταθερό ή κινητό, με το οποίο θα μπορεί το σχολείο να επικοινωνήσει μαζί τους ανά πάσα στιγμή.

Όταν ο γονέας/κηδεμόνας γίνεται αποδέκτης παραπόνων από τον/την μαθητή/μαθήτρια για οτιδήποτε συμβαίνει στο σχολείο, οφείλει να ενημερώσει τον εκπαιδευτικό του τμήματος ή τον Διευθυντή του σχολείου.

Φυσικοί κηδεμόνες του μαθητή είναι ο πατέρας και η μητέρα. Σε περίπτωση διάστασης θα πρέπει να προσκομίζεται στο σχολείο η δικαστική απόφαση, που ορίζει την επιμέλεια του μαθητή.

Οι γονείς/κηδεμόνες θα ενημερώνονται επίσης για τα εξής:

Οι μαθητές/τριες δεν επιτρέπεται να φέρνουν στο σχολείο αντικείμενα πολύτιμα ή επικίνδυνα (μπάλες, κινητά τηλέφωνα, σπίρτα, αιχμηρά αντικείμενα…). Επίσης στο πλαίσιο της πανδημίας δε θα πρέπει να φέρνουν παιχνίδια ή άλλα προσωπικά αντικείμενα, η  ανταλλαγή των οποίων ευνοεί τη μεταδοτικότητα του ιού.

Η χρήση και η κατοχή κινητών τηλεφώνων ή άλλων πολυμέσων απαγορεύεται ρητά από το Υπουργείο Παιδείας, τόσο στο χώρο του σχολείου όσο και σε εξωσχολικές δραστηριότητες (εκδρομές κ.τ.λ.).

Ενημέρωση των γονέων μπορεί να γίνει με τους εξής τρόπους (κατά την κρίση του Διευθυντή του σχολείου)

  • Με τη χρήση ηλεκτρονικής αλληλογραφίας
  • Με γραπτή ανακοίνωση που διανέμεται στους μαθητές.
  • Μέσω της επίσημης ιστοσελίδας του Σχολείου.

Σε περιόδους κρίσεων (πανδημίας covid-19 κλπ), το σχολείο τηρεί όλα τα προβλεπόμενα από την Πολιτεία μέτρα. Στις έκτακτες αυτές συνθήκες που το σχολείο παραμένει κλειστό, οι γονείς/κηδεμόνες θα ενημερώνονται για την επίδοση των παιδιών τους και τα υπόλοιπα θέματα τηλεφωνικά ή ηλεκτρονικά (μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας webex, ηλεκτρονική αλληλογραφία, e-mail, ιστοσελίδα σχολικής μονάδας κ.ά. )

Για οποιοδήποτε έγγραφο χρειάζονται οι γονείς/κηδεμόνες από το σχολείο, το αίτημα και η παραλαβή θα γίνονται ηλεκτρονικά ή με συνεννόηση τηλεφωνική και ραντεβού.

Οι γονείς/κηδεμόνες δεν επιτρέπεται να παρευρίσκονται στο χώρο του σχολείου χωρίς λόγο. Κανένας, επίσης, γονέας/κηδεμόνας δεν έχει το δικαίωμα να επιπλήττει ή να νουθετεί άλλο παιδί στον χώρο του σχολείου. Για οποιοδήποτε πρόβλημα ενημερώνει τον εκπαιδευτικό ή τον Διευθυντή του σχολείου και οι εκπαιδευτικοί φροντίζουν για τη διευθέτηση του θέματος.

Η φοίτηση κάθε μαθητή/μαθήτριας στο σχολείο προϋποθέτει την αποδοχή αυτού του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας από τους γονείς/κηδεμόνες του. Συνεπώς πριν από την εγγραφή ο γονέας/κηδεμόνας ενημερώνεται για τις διατάξεις του κανονισμού που τον αφορούν και παραλαμβάνει αντίτυπο των διατάξεων αυτών.

Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων

Το Σχολείο συνεργάζεται στενά και αρμονικά με τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων των μαθητών/μαθητριών του σε κάθε προσπάθεια που στοχεύει στη στήριξη του παιδαγωγικού – εκπαιδευτικού έργου του, καθώς και τη διοργάνωση εκδηλώσεων κοινωνικού, επαγγελματικού, πολιτιστικού ή αθλητικού περιεχομένου.

Είναι προφανές ότι το εκπαιδευτικό έργο ανήκει στην αρμοδιότητα και ευθύνη του Συλλόγου των Εκπαιδευτικών και του Διευθυντή του σχολείου.

Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του Σχολείου αποτελεί τη συλλογική έκφραση της άποψης των Γονέων και Κηδεμόνων των μαθητών/μαθητριών του Σχολείου μας και ο ρόλος του πρέπει να είναι διακριτός.

Σε συνεργασία με τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων μπορούν να οργανώνονται εκδηλώσεις παιδαγωγικού και κοινωνικού περιεχομένου που να έχουν προληπτικό χαρακτήρα, ενισχύοντας τη συνεργασία και τις καλές σχέσεις προς όφελος των μαθητών/τριών.

Οι Γονείς και Κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών ενθαρρύνονται να συμμετέχουν στον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων και να συνεργάζονται συλλογικά με το Σχολείο για την αποτελεσματική διαχείριση θεμάτων που άπτονται των αρμοδιοτήτων και του ρόλου τους.

Το Σχολείο στηρίζει το έργο και τις πρωτοβουλίες του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, με στόχο την ανάπτυξη κλίματος εμπιστοσύνης και αμοιβαιότητας εκπαιδευτικών – γονέων.

  • Ποιότητα του Σχολικού Χώρου

Σαφέστατο δείγμα του πολιτιστικού επιπέδου ενός χώρου και κυρίως του σχολικού είναι o δείκτης της ποιότητας του και κατά πόσο ασφαλής και φιλόξενος είναι.

 Η ανάγκη για ένα Ασφαλές και Φιλόξενο σχολείο είναι βασική προτεραιότητα της Διεύθυνσης και του Συλλόγου Διδασκόντων. Ένα υγιές, προστατευμένο περιβάλλον για τους αυριανούς πολίτες, εντάσσει και δεν απορρίπτει, προωθεί τη μάθηση, καλλιεργεί δεξιότητες, προάγει τις θετικές σχέσεις μεταξύ των μαθητών και των εκπαιδευτικών του, ενθαρρύνει τη γονεϊκή συμμετοχή, επιδιώκει τη σύνδεση με την κοινωνία.

Για τον λόγο αυτό  η αποτελεσματική πρόληψη και αντιμετώπιση κρίσεων στη σχολική κοινότητα προϋποθέτει τη συμβολή όλων των μελών, της Διεύθυνσης, των εκπαιδευτικών, των μαθητών, των γονιών, καθώς και τη συνεργασία με άλλους φορείς και την τοπική κοινότητα.

Με βάση τα ανωτέρω το Σχολείο μας:

Διαμορφώνει, τόσο σε επίπεδο γενικότερης λειτουργίας όσο και σε επίπεδο όλων των τάξεων, κλίμα αμοιβαίου σεβασμού και περνάει το μήνυμα ότι το σχολείο ανήκει στους μαθητές του και πρέπει με την ενεργό συμμετοχή των ίδιων να διαμορφώνεται ένα φιλόξενο και ποιοτικό περιβάλλον που να εμπνέει και προσελκύει τα παιδιά προς την εκπαιδευτική διαδικασία.

Καλλιεργεί αξίες ζωής, αποδέχεται τη διαφορετικότητα, προωθεί καθημερινά τα ανθρώπινα δικαιώματα – δικαιώματα του παιδιού – υιοθετεί δημοκρατικές διαδικασίες σε όλα τα επίπεδα αποφάσεων.

Υποστηρίζει με εξατομικευμένα και εστιασμένα προγράμματα και δομές και ψυχοπαιδαγωγική βοήθεια για όσους μαθητές το έχουν ανάγκη, δίνοντας έμφαση στα θετικά στοιχεία του καθενός.

Αναπτύσσει θετικές προσδοκίες για την επιτυχία όλων των μαθητών/τριών και τους ενθαρρύνει να αναζητούν βοήθεια από τους εκπαιδευτικούς σε ό,τι θέμα και δυσκολία αντιμετωπίζουν και βιώνουν. Να συζητούν και να μοιράζονται τα συναισθήματά τους, τις σκέψεις, τους φόβους και τις στενοχώριες τους.

Καθοδηγεί τους γονείς και κηδεμόνες να αναπτύσσουν θετικές σχέσεις με τα παιδιά τους, να τα ακούνε ενεργητικά, να διαμορφώνουν από κοινού κανόνες συμπεριφοράς στο σπίτι, να συζητούν για θέματα ασφάλειας στο σχολείο και στο περιβάλλον του, καθώς και για θέματα βίας και τρόπους κοινωνικά αποδεκτούς επίλυσης διαφωνιών και συγκρούσεων, να είναι υποστηρικτικοί και να ενισχύουν τον σεβασμό και την αποδοχή του παιδιού απέναντι στη διαφορετικότητα, να συμμετέχουν ουσιαστικά στη σχολική ζωή του παιδιού και να διατηρούν συχνή επικοινωνία με το σχολείο, λαμβάνοντας μέρος στις δραστηριότητες του σχολείου για τους γονείς και επικοινωνώντας ανοικτά με τους άλλους γονείς.

                       

Επίλογος

Το σύνολο των ρυθμίσεων του κανονισμού αποτελεί ένα κώδικα νομικών και ηθικών αξιών, τον οποίο όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας πρέπει να ενστερνίζονται, αφού καρποφόρα λειτουργία του μπορεί να υπάρχει μόνο, όταν αυτοβούλως μαθητές, εκπαιδευτικοί και γονείς επιθυμούν να συμμορφώνονται προς τις διατάξεις του όχι τόσο από το “δέον” του νόμου όσο από εσωτερικό κίνητρο και αυτοδέσμευση, γιατί αποβλέπει προς το συμφέρον όλων.

Άλλωστε η σύνταξη αυτού του κανονισμού συνιστά μια απόπειρα βελτίωσης των όρων λειτουργίας του Δημοσίου Σχολείου. Η εμπειρία εφαρμογής του, αφού πρόκειται για τον πρώτο ολοκληρωμένο κανονισμό, που καταρτίστηκε και εγκρίθηκε από Σύλλογο Διδασκόντων του συγκεκριμένου σχολείου, θα καταδείξει το αναγκαίο ή το μάταιο αυτού  του διοικητικού και παιδαγωγικού τρόπου.

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας επικαιροποιήθηκε, με την εισήγηση του/της Διευθυντή/ντριας του σχολείου, σύμφωνα με την ισχύουσα Νομοθεσία (Υ.Α. 13423/ΓΔ4/ΦΕΚ 491, Β΄/9-2-2021), τις Σύγχρονες Παιδαγωγικές και Διδακτικές αρχές και αξίες και με τη συμμετοχή όλων των μελών της σχολικής κοινότητας (Σύλλογος Διδασκόντων του σχολείου, του Δ.Σ. του Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων και εκπροσώπου του Δήμου Κρωπίας).

Η τήρησή του από όλους τους παράγοντες του σχολείου (μαθητές, μαθήτριες, εκπαιδευτικούς, γονείς και κηδεμόνες), αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του σχολείου. Είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί το σχολείο να οικοδομήσει για να πετύχει τους στόχους και το υψηλό του όραμα.

Θέματα που ανακύπτουν και δεν προβλέπονται από τον Κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από τον Διευθυντή, τον Σύλλογο Διδασκόντων, καθώς και από τον Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου του 5ου ΠΕ.Κ.Ε.Σ., σύμφωνα με τις αρχές της Παιδαγωγικής Επιστήμης και την Εκπαιδευτική Νομοθεσία.


Δημοσιεύτηκε

σε

από

Ετικέτες: